Permohonan Kes Segera
6.1 TATACARA PERMOHONAN
- Permohonan hanya boleh dibuat oleh doktor yang merawat. Kes berkenaan mestilah diberitahu melalui telefon kepada Pakar Patologi Mulut bertugas terlebih dahulu.
- Pastikan ruangan ‘Type of Case – Urgent’ ditanda. Nama Pakar Patologi Mulut yang dihubungi, tarikh dan masa permohonan dicatatkan pada borang OPRF oleh pemohon.
- Kakitangan makmal yang menerima spesimen perlu cop URGENT pada borang OPRF dan Buku Rekod Penerimaan Spesimen (PPSG/MPO/015) dan cop MAKLUMAN KEPADA CLINICIAN (MKC) pada borang HRD untuk catatan laporan lisan.
- Sekiranya terdapat spesimen rutin yang dikenalpasti sebagai kes segera berdasarkan diagnosis oleh Pakar Patologi Mulut, juruteknologi makmal perubatan (JTMP) perlu cop MKC di atas borang HRD sebelum laporan lisan diberikan.
- Turnaround Time (TAT) kes segera (biasa dan rumit) adalah seperti yang tertera di item 2.2 Petunjuk Kualiti Makmal Patologi Oral (mukasurat 4).
- Pemantauan TAT kes segera dilakukan oleh Timbalan Pengurus Kualiti/ Pengurus Teknikal/ Pengurus Kualiti/ Pengarah Makmal.
6.2 TINDAKAN MAKMAL
Setiap permohonan kes segera hendaklah diberi keutamaan di setiap peringkat (penerimaan, pemprosesan dan pengeluaran laporan histopatologi).
6.3 LAPORAN LISAN
- Laporan lisan hanya boleh disampaikan oleh Pakar Patologi Mulut kepada doktor yang merawat.
- Maklumat seperti nama penerima, tarikh dan masa laporan perlu direkodkan dalam laporan histopatologi